یکشنبه، دی ۱۲، ۱۳۸۹

معنای نامهای تازی میان ایرانیان

آماری كه اخیر در ایران منتشر شده است كتابهای تاریخی كه در ایران چاپ و پخش میشود حدود 40 درصد از بازار كتاب را به خود اختصاص داده است. یعنی ایرانیان توجه بسیار بالا و بزرگی به تاریخ و پیشینه و گذشته خود داشته و جستجوگر شناخت گذشته خود می‌باشند!
هرچند در سالهای نخست انقلاب كتابهای دینی و بویژه اسلامی خریداران بسیاری داشت و پس ا زچندی دهها سازمان و تشكیلات دینی و دولتی هزاران هزار كتاب را از تاریخ اسلام و غیره چاپ كرده و بطور رایگان در اختیار مردم داخل وخارج از كشور قراردادند، اما خیلی زود مردم بسوی تاریخ گذشته خود روی آورده و كتابخوانی باستانی!! رایج شد! جدا از كتابخوانی باستانی، كتابهای بسیاری از تاریخ و تحلیل و نقد و تفسیر مسائل اسلامی بودند از زبانهای دیگر بویژه عربی ترجمه شد كه نسبت به جو صددرصد شیعی سالهای قبل مردم با افكار و آراء مختلفی دررابطه با اسلام نیز آشنا شدند.
همراه و همزمان با این توجه ویژه به تاریخ كهن، ایرانی اندیشیدن و نام ایرانی برگزیدن نیز از سالهای 60 در ایران رشد كرد. بگونه‌ای كه اینك حدود 45 درصد نامهایی كه هموطنانمان در داخل كشور برای فرزندان خود انتخاب میكنند صددرصد ایرانی است. ودرصد نامهای ایرانی درخارج از كشور به 65 درصد میرسد!
بالارفتن رشد فكری مردمان ما طی این سالهای اخیر و تحمیل فراگیری زبان عربی در مدارس جمهوری اسلامی موجب شد تا هموطنان ما به ریشه و معنی برخی از نامهای غیرایرانی پی‌برده وتلاش كنند تا هر چه بیشتر از نامهای زیبا وپرمعنای ایرانی بهره ببرند و واقعاً طی قرنها نیاكان ما بخاطر آگاه نبودن از معنی‌های برخی از نامها، شاید ستمی تاریخی به فرزندان خود میكرده‌اند. البته چون زبان عربی زبان مادری مردم ما نبوده است و هجوم بیگانه موجب شده بود تاخودآگاه برخی از واژه‌ها و نامهای نادرست بر تاریخ و فرهنگ و جوامع و خانواده‌های ما تحمیل شود!
مثلاً غلام نامی است و یا شاید بهتر باشد بگوییم پیشوند برخی از نامهایی است كه هرگز در زبان عربی از آن استفاده نمی شود. اما غلامعلی و غلامحسین و غیره درمیان ما ایرانیان بسیار رایج بوده است!
من بسیاری از كشورهای عربی را گشته‌ام!! دوستان بسیاری دارم كه از كشورهای عربی هستند و هرگز یك عنصر عرب را ندیده‌ام كه اورا غلام بنامند! و این بدین خاطر است كه اعراب معنی غلام را می‌دانند و ما نمیدانسته‌ایم. غلام از ریشه غلم می‌آید كه به معنای بهره‌وری جنسی است! و غلام به پسربچه‌هایی می‌گفتند كه اعراب از آنها استفاده جنسی می‌نموده‌اند! بغلط به ما گفته‌بودند كه غلام یعنی نوكر وبرده و بنده! درصورتیكه درزبان عربی، عبد میشود برده و نوكر را خادم میگویند! غلام وكنیز همطراز و همراهند!! از كنیزان نیز بهره جنسی وخانگی می‌برده‌اند و از غلام بچه ها نیز!!
بسیاری از نامهای عربی كه درمیان ما ایرانیان رایج است درمیان اعراب اصیل (عربستان سعودی، كشورهای خلیج فارس..) ابداً متداول نیست! هرچند امكان دارد كه این نامها درمیان شیعیان مورد استفاده قرار بگیرد. آنهم بعنوان عشق وتعصب ویژه‌ای كه نسبت به برخی از شخصیتهای تاریخ اسلام داشته و دارند. اما بدون شك اگر پدرومادری باریشه این گونه نامها ومعنای آنها آشنایی میداشته‌اند هرگز نامهای نازیبا را بعشق شخصیتهای تاریخی برروی فرزندان خود نمی‌نهادند.
با هم به معنی چندنام نگاهی می‌اندازیم كه نتیجه سالها پژوهش و كنكاش می‌باشد:

ام كلثوم: ام یعنی مادر و كلثوم به فرزند خیكی و چاق اطلاق میشود
حفصه: هسته خرما و یا زن سیاه و زشت
خدیجه: به سقط جنین شتر میگویند
بتول: زنی كه هوس مرد و همخوابگی دارد
سمیه: از سم می آید و به اندازه زهری كه در چیزی باشد میگویند.
سكینه: كه مسكین نیز با این نام هم خانواده می‌باشد. به بانوی گدا و خوار و بیچاره میگویند
رقیه: كه از ریشه رق می‌آید، به معنای افسون و جادو و نیرنگ است.
عذرا: به هرآن چیزی كه سوراخ نشده باشد میگویند.
فاطمه: از فطم می‌آید و به بچه شتر ماده از شیرگرفته‌شده‌ای میگویند.
جعفر: ماده شتری كه شیر بسیار داشته باشد.
ذبیح: به هرچارپایی كه گلویش را ببرند میگویند. ذبح شده یعنی گلو بریده
باقر: كه از خانواده بقره می‌باشد به گاو نر چاق میگویند و اعراب جاهلی به كسی كه خیلی چیز می‌فهمیده است نیز میگفته. باقرالعلوم یعنی طرف همچون گاو چیز میداند.
عباس: از عبس می‌آید به معنای اخمو، ترشرو، ترسناك و بدخود
عثمان: بچه مار
كاظم: از كظم می‌آید و به معنای لال بودن، گنگ و بی‌زبان و خاموش
هاشم: به نان فروش دوره‌گرد می‌گفته اند!
حیدر: این نام مخلوطی است از عربی و پارسی، حی یعنی زنده و در یعنی دریدن! حیدر به كسی گفته اند كه انسانها را زنده زنده پاره میكرده است.
صغری: كوچك و پست و اصغر نیز از همین خانواده و ریشه صغرا است. به معنای كوچكتر!
سید و سیدی آقا و آقایی

البته نامهای دیگری چون كلب علی، كلبحسین و غیره نیز رایج بوده است كه كلب یعنی سگ و كلب علی یعنی سگ علی و سگ حسین و غیره. اینها نمونه اندكی بود ازمعنی برخی از نامهای تازی كه درمیان ما ایرانیان قرنها رایج است. ما كمتر از معنی آنها آگاه بوده ایم و كلاً این گونه نامها نوعی توهین وتحقیر بوده است برای هرعنصر ایرانی همچنانكه درقرنهای نخست هجوم تازیان به ایران، ما را برده و موالی میخواندند و خودشان را مولا! و براساس همین تفكر و اندیشه بودكه نامهای نازیبای عربی را نیز برما تحمیل كردند! همچنانكه با رایج نمودن واژه و لقب و یا عنوان آقا كه عربی آن میشود سید!! به طور غلط به ما فهماندند كه سید بودن یعنی نواده پیامبر اسلام بودن! یك پنجم درآمد هر ایرانی نیز در بست باید دراختیار تازیان قرار بگیرد و چون سید بودن یك برتری اجتماعی و اقتصادی را از آن دارنده این عنوان میكرد، تعداد سیدها نیز در تاریخ ما فراوان شد و تا به امروز برجای مانده است. وكلاً نوعی تبعیض اجتماعی میان تازی و ایرانی برعنصر آزاده ایرانی تحمیل شده است! دررابطه با نادرست بودن نسبت این همه سیدها با پیامبر اسلام و نوادگان دختری ایشان (فرزندان فاطمه) اخیراً در ایران تحقیقاتی بعمل امده است كه دفتر ولایت فقیه از انتشار آن جلوگیری نموده است.
در این پژوهش آمده است كه كلاً پیامبر اسلام پسری نداشت كه بعنوان وارث ایشان تداوم بخش نسل ایشان باشد! خانم فاطمه همسر امام علی مادر امام حسین و امام حسن بوده‌اند. امروزه از تبار امام حسن را طباطبایی میخوانند و از تبار امام حسین را حسینی، ثابت شده ست كه ریشه بسیاری از این خانواده‌ها به مدینه و فرزندان فاطمه نمی‌رسد. درهمین پژوهش و تحقیق تاریخی آمده است كه سیدهای بسیاری باعنوان موسوی هستند كه گفته میشود نوادگان امام موسی كاظم می‌باشند. چنانچه درتاریخ آمده است و همه مورخین نیز آنرا گواهی كرده‌اند، امام موسی هرگز همسری دائمی و عقدی نداشته است. زیرا ایشان از جوانی به زندان رفته است و درزندان نیز چشم از جهان فروبسته است.
در این پژوهش آمده است كه بسیاری از ثروتمندان و روسای قبایل و زورمندان وفرماندهان سپاه خود را سید خوانده گواهی‌نامه‌هایی را نیز تدوین نموده‌اند تا اولاً از موالی بودن به مولا شدن ترقی پیدا كنند و هم از عدم پرداخت خمس كه یك پنجم درآمد بوده است بهره‌مند شوند و از آن سو یك پنجم درآمد دیگر ایرانیان را نیز از آن خود سازند.

منبع: yekomrsetam.blogspot.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر