یکشنبه، دی ۱۲، ۱۳۸۹

انسان کامل (ابر مرد) در فلسفه نیچه



نیچه می گوید: " نفس کشتن چرا؟ باید نفس را پرورد. غیرپرستی چیست؟ خود را باید خواست و خود را باید پرستید، ضعیف و ناتوان را باید رها کرد تا از میان برود و رنج و درد در دنیا کاسته شود. مرد برتر آن است که نیرومند باشد و به نیرومندی زندگی کند و هواها و تمایلات خود را برآورده نماید ". این، تعریف مرد برتر است که آن غایت هستی و غایت کمال است و می گوید خلقت برای اوست و همه مقدمه وجود او هستند.
حال ببینید انسان کامل آقای نیچه چه چیز از آب درمی آید: هیچ چیز نباید مانعش شود و باید اخلاق و رحم و انسانیت و مروت و مهربانی و عدالت و همه این جور حرفها را دور بریزد و خود را از همه اینها پاک و مبرا کرده باشد. " هواها و تمایلات خود را برآورده نماید، خوش باشد و خود را خواجه و خداوند بداند و هر مانعی که برای خواجگی در پیش بیاید از میان بردارد و از خطر نهراسد و از جنگ و جدال نترسد ".
نیچه هم سراغ زنها که می رود می گوید:
" برابری زن با مرد و لزوم رعایت حقوق او نیز از سخنان باطل است. اصل مرد است. مرد باید جنگی بوده و زن وسیله تفنن و تفریح جنگیان باشد و فرزند بیاورد ". می گوید زن برای کار دیگری نیامده است، فقط وسیله ای برای تفریح، و تفننی برای مرد و ماشینی برای بچه زائیدن است. این هم باز یک معیاری در دنیا برای معرفی انسان کامل، انسان نمونه، انسان اعلی، مرد برتر و یا سوپرمن است. با کدام مقیاس؟ مقیاس قدرت و توانائی. در اینجا راجع به مسئله قدرت و توانائی چه باید گفت؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر